Je kunt het perfecte model, vlekkeloze belichting en een sterke compositie hebben — maar als de materialen niet kloppen, valt het hele beeld uit elkaar.

Bij Studio Renderlijk is materiaalarwerk nooit een bijzaak. Het is een van de belangrijkste onderdelen van het visualisatieproces. We duiken diep in oppervlakgedrag, reflectiviteit, kleurgetrouwheid en context uit de echte wereld — want deze details maken een product écht voelbaar.

Wat maakt een materiaal “juist”?

Het is niet voldoende om een texture erop te plakken en klaar. Een echt geborsteld aluminium oppervlak reageert anders op licht dan glad kunststof. Geverfd staal diffundeert licht, terwijl glanzend ABS scherpe speculaire reflecties geeft. Onze taak is dat gedrag na te bootsen — en bij te stellen op basis van de belichting en camerahoek — zodat het product zich gedraagt zoals in het echt.

We stemmen af op fabrieks specificaties wanneer beschikbaar. Maar we passen ook secuur aan op basis van ervaring — zodat materialen er in de uiteindelijke scène natuurlijk uitzien. Wat in CAD perfect lijkt, voelt in een render vaak levenloos. Wij brengen het tot leven.

Het gaat niet alleen om realisme — maar om herkenning

Goed materiaalarwerk wekt vertrouwen. Je klant moet het product onmiddellijk herkennen. Die herkenning zorgt voor een emotionele connectie — en dát verkoopt. Als je oplader, behuizing of aansluiting nét niet klopt, ontstaat er twijfel. Onze taak is die twijfel weg te nemen door precisie en intentie.

Verder dan PBR

Physically Based Rendering (PBR) is een goede basis, maar we gaan vaak nog een stap verder. Subtiel gebruik van slijtage, randvervaging, micro­oppervlaktevariaties en fresneleffecten — dit zijn geen trucjes, maar signalen die ons brein verwacht bij echte materialen. Zonder deze details blijft het beeld vlak.

Als we zeggen “fotorealistisch”, menen we het. Elk materiaal in je render moet aanvoelen alsof je het kunt aanraken.