Bij Studio Renderlijk plaatsen we elk product in een setting die meerwaarde biedt. Of het nu gaat om een strakke techshot op een reflecterend oppervlak of een warme thuissituatie, het doel blijft gelijk: context, helderheid en visuele impact.
Maar wat komt er eigenlijk kijken bij het opbouwen van een 3D-scène vanaf nul? Hier een kijkje achter de schermen — van referentieverzameling tot de uiteindelijke render.
Begin met het verhaal van het product
Voordat we 3D-software openen, vragen we ons af: waarvoor is dit product en wie is de doelgroep? Dit bepaalt de toon — minimalistisch, gedurfd, natuurlijk of industrieel — en stuurt elke creatieve beslissing daarna.
Referenties, referenties, referenties
We verzamelen foto-referenties uit de echte wereld die passen bij de gewenste sfeer, belichting en materialen. Dit zijn geen templates, maar inspiratiebronnen. Of het nu gaat om architectuur, kleurenpaletten of oppervlakdetail, ze helpen een scène te bouwen die gegrond en doelbewust aanvoelt.
De omgeving vanaf nul opbouwen
Met 3D-modellingtools creëren we omgevingen die op maat zijn voor het product — niet andersom. Dat kan betekenen dat we architectonische elementen, belichtingsopstellingen of textuurrijke achtergronden ontwerpen die het ontwerp subtiel ondersteunen.
Belichting, materialen en camerakader
Met de scène klaar schakelen we over naar belichting — de sleutel tot diepte en emotie. Materialen stemmen we af op de werkelijkheid, en we kiezen camerahoeken die de beste eigenschappen van het product benadrukken. Elk element wordt fijngestemd om de sterke punten van je product te versterken.
Het resultaat is een scène die samenhangend, op maat en realistisch aanvoelt — geen stock-HDRI’s of generieke achtergronden. Gewoon gefocuste, speciaal gebouwde omgevingen die je ontwerp laten schitteren.
